miquelmolla@gmail.com

dimarts, 14 d’agost del 2018

Mostra de Pintors & Escultors Xativins Fira d'Agost 2018




El proper 15 d'agost i sota el patrocini i organització de l'Excel·lentíssim Ajuntament de Xàtiva , obri les seues portes la VII Mostra de Pintors & Escultors Xativins, una acolorida i diversa representació horitzontal de l'activitat plàstica local, sense manies, categories ni distincions. El disseny del cartell de la present edició ha estat a càrrec de l'artista Maria Gosalbes.

La VII Mostra vol retre un petit homenatge a l'artista Alfredo Mompó, col·laborador habitual de la mostra i mort recentment. A programa de mà podreu trobar un article del periodista Vicent Soriano i un entranyable text de la seua filla glossant la figura d'Alfredo.

Incloem a continuació el llistat dels participants:
Lourdes Alonso, José Ramón Blesa, Carmen Caldés, Fina Caldés, Pepe Castells, Elies Carsi, Javier Climent, Núria Climent, Rebeca Colomer, Rafael Daroca, Antoni Ferrer, M. Dolores Ferrer, Maria Gosàlbes, Carles Grau, Toni Grau, Pilar Grau, Alejandro Iborra, Pepe Mallea, Xavier Mallol, Vicente Martínez, Miquel Mollà, Alfredo Mompó Roca, Alfredo Moral, Helena Moral, Salvador Moscardó, Julia Obré, Teresa Pastor, Josué Perales, Rafaela Prats, José Roca, Paco Roca, José Samit, Trini Serrano, Miguel Soro, Javier Soro, Xavier Soro, Emilio José Terol Pascual, Paco Tortosa, Ángel Velasco i José E. Zafra.

Miquel Mollà participa amb tres propostes: la pintura Nocturn helvètic, l'objecte Oubri i la instal·lació Navegacions o El periple d'Ulisses.







Nocturn helvètic (diptic) / acrílic sobre cartó / 2014

La inauguració de l'esdeveniment tindra lloc, com ve sent habitual, a les 12:30 hores, a la Sala de la Primera Planta de la Casa de la Cultura. L'exposició serà visitable fins al 14 de setembre de 2018.

dimarts, 26 de juny del 2018

Retalls Tipogràfics




Com cada any, el MAG organitza una exposició relacionada amb el món de la tipografia i la seua experimentació plàstica al Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat. Aquest any us esperem el proper dimecres 27 de juny a les 20h a la Sala Muralla del MuVIM per a inaugurar l'exposició Retalls Tipogràfics. Una mirada experimental al món de la tipografia que en aquesta edició recau en l'acció de “retallar”. S'experimenta així amb la plasticitat de la lletra més enllà de la pura funció lingüística, recreant-nos en las diferents parts que la componen. La mostra serà visitable fins al 2 de setembre de 2018.

Les obres de Gimeno Gràfic, Andreu Balius, Daniel Nebot, Joan Quirós, Meteorito, Diego Vainesman de 40N47Design, Susana Blasco, Diego Obiol de Estiu o Bueno Good Brands, Jordi Sempere de Grow the type, entre d'altres, ens mostraran un munt de significats formals i simbolismes visuals que proclamen als quatre vents la bellesa física i expressiva dels caràcters tipogràfics.

Entre aquests altres hi ha Miquel Mollà, per a qui és un plaer contribuir a aquesta apologia de la forma tipogràfica amb Nocturn helvètic.




Algunes imatges del dia de la inauguració:



Se n'han fet ressò els següents mitjans:

Las Provincias
http://www.lasprovincias.es/culturas/muvim-exhibe-arte-20180628000754-ntvo.html

Valencia Plaza
http://www.valenciaplaza.com/por-amor-a-la-letra-el-muvim-reivindica-la-faceta-artistica-de-la-tipografia

La Vanguardia
http://www.lavanguardia.com/local/valencia/20180627/45444550190/el-muvim-exhibe-el-arte-que-esconde-la-tipografia-de-disenadores-valencianos.html

Los ojos de hipatia
https://losojosdehipatia.com.es/exposiciones/el-muvim-exhibe-la-exposicion-retalls-tipografics/

Ajuntament de València
http://www.valencia.es/ayuntamiento/Agenda_accesible.nsf/Agenda/44DC25C3A2EEE9CAC12582B9002608F1?openDocument&lang=1&bdOrigen=ayuntamiento/laciudad.nsf

UPV
https://www.upv.es/pls/oalu/sic_age.agendaUPV?P_EVENTO=26292&P_IDIOMA=c&P_SESION=458684&p_reg_act=1&P_VISTA=

Levante
https://www.levante-emv.com/cultura/2018/06/28/muvim-exhibe-muestra-tipografia/1737925.html

Portal de Xàtiva
https://portaldexativa.es/lart-i-la-lletra-el-muvim-exhibeix-una-mostra-sobre-tipografia/

El Periódico de Aquí
http://www.elperiodicodeaqui.com/noticias/El-arte-y-la-letra-El-MuVIM-exhibe-una-muestra-sobre-tipografia/159943

Diputació de València
http://www.dival.es/sala-prensa/content/l-art-i-la-lletra-el-muvim-exhibeix-una-mostra-sobre-tipografia

La ventana del arte
https://www.laventanadelarte.es/exposiciones/museu-valencia-de-la-illustracio-i-la-modernitat-muvim/comunidad-valenciana/valencia/retalls-tipografics/38204

Valencia extra
http://valenciaextra.com/es/muvim-muestra-sobre-tipografia/

MuVIM
http://www.muvim.es/es/content/retalls-tipografics

dimarts, 20 de febrer del 2018

Sèrie Nus



Tríptic gordià / acrílic sobre loneta / 2005
Col·lecció particular de Josué Perales


Dama del nus / acrílic sobre loneta / 50x50 cm / 2008
Col·lecció particular de Lola Aliaga Esteve

Amics per sempre / acrílic sobre loneta / 21,5x21,5 cm / 2012
Col·lecció particular de Maria Moscardó

diumenge, 1 d’octubre del 2017

Dia del Cant de Vicent 2017




El proper 5 d'octubre, a la Casa de la Cultura, celebrarem a Xàtiva el naixement de Vicent Andrés Estellés, el poeta que amb veu més incisiva i popular va saber cantar la realitat i les aspiracions del poble valencià. És temps de traure la pols als seus llibres i gaudir de la seua veu atàvica i quotidiana.

L'esdeveniment serà a les 8 de la vesprada i podeu participar-hi legint o recitant algun dels seus poemes que s'estimeu especialment.

La imatge del cartell és de Joan Ramos i el disseny de Miquel Mollà.

dimecres, 16 d’agost del 2017

VI Mostra de Pintors & Escultors Xativins Fira d'Agost


Un any més el col·lectiu d'artistes plàstics socarrats desplega la seua "acolorida" mostra fent-la coincidir amb la Fira d'Agost. Un anys més ha estat del tot desatesa la crida a construir una mostra més "coherent" per la via d'una temàtica unitària. A aquesta deficiència, des del nostre punt de vista, s'uneix la densitat de l'espai expositiu, que no contribueix a gaudir de les obres presentades: és, literalment  impossible comprimir-les més.

Malgrat aquesta caòtica diversitat i algunes absències remarcables, cal cridar l'atenció sobre les bones vibracions i l'expectació, si més no local, que l'aplec desprén i que en part el redimeixen d'aquells pecats.

Miquel Mollà presenta a aquesta mostra tres peces: dues escultures titulades Pedra besadora i Herència d'harca, i una pintura titulada Heràldica mutilada, totes tres d'enguany.

Pedra besadora / pedra calcària / 2017

Vestigi d'harca / pedra calcària / 2017

Heràldica mutilada / acrílic sobre loneta / 114x114 cm / 2017

dilluns, 29 de maig del 2017

Amb pany i clau



Nou per obrir sense violència / closca de nou / 41x54x41 mm / 2017


Tot és ple de secrets, cada secret té la seua porta, cada porta el seu pany i cada pany la seua clau.

El 1999, sense pensar-hi massa, vaig dibuixar a bolígraf una fulla de platan amb un forat de pany. D'aleshores ençà, la presència d'aquest símbol en les meues obres ha anat multiplicant-se de mica en mica, hibridant-se amb altres idees: cors, ciutats, pedres, plats, nous, mans, apareixen amb aquest estigma, a manera de constatació de la sospita que ens movem dins un món de secrets que ens desafien i que no sempre volem o podem desvetlar.


Secrets de tardor / bolígraf sobre paper / 1999


El paper en blanc / bolígraf sobre paper / 1999
La Fira de Jaume I / gouache, aquarel·la & tinta sobre cartó
Original de cartell per a una peça teatral del mateix títol
escrita i dirigida per Antoni Martínez Revert

Ciutat secreta / cartó esgrafiat / abans de pintar / 2003

Ideales I / pintura vinílica i acrílica sobre loneta / 81x81 cm / 2004

Ideales / serigrafia / 2005

75 anys educant / serigrafia / 2009


Pedra filosofal / pedra calcària / 2007


La clau de la terra / pedra calcària / 2011


La clau que obri tots els panys / marbre rosa / 2016


Pany migpartit / acrílic sobre cotó / 21,5x21,5 cm  / 2014

Celler secret / tap de llautó / 2017

Entrant / porcellana / 22,9 cm Ø / 2017

Oubri / ceràmica i fibres vegetals / 6x8x8 cm / 2017 
Obstinació / pedra calcària i ceràmica / 6,7x8x10 cm / 2017
A Joan Fuster, Causar-se d'esperar

La cullera de Proust / acer inoxidable / 148x35x13 mm / 2018
La tassa de Proust / porcellana / 15,5x7,5x15,5 / 2018



divendres, 21 d’abril del 2017

La veu més fosca




El jove poeta de Genovés Alejandro S. Oltra publica a Amazon el primer volum de La veu més fosca titulat La veu que ningú veu amb una coberta dissenyada per Miquel Mollà.

Per si voleu fer-hi una ullada i adquirir el llibre us en deixe la referència: ISBN-13 978-1520975719 o ISBN-10 1520975716.

Us deixe també el text de l'autor que acompanya la coberta: «La veu més fosca és la veu que naix del més endins, d’enllà del cor i de l’ànima. La veu més fosca és una veu jove i madura, vella i pueril, una veu que s’ofega cada dia en l’horitzó i torna a eixir després de cada lluna, o amb cada lluna... Tots tenim una veu amagada, una veu reprimida, una veu que roman en la nostra cara més obscura, i és eixa veu la que sovint ens defineix millor que qualsevol altra veu. Aquest poemari intentarà arrancar sensacions amb sentiments, vindicar que poques coses hi ha millor que la poesia per a mostrar la naturalesa humana que ens condiciona. Aquest poemari intentarà sembrar l’eco de les muses de la lírica i de la història, car són elles les que amb aquestos escrits clamaran a través de nosaltres la veu que lluita per a ser sentida, la veu que vol ser escoltada, la veu que ens degusta i ens deixa tocats, amb carícies, amb abraços i amb colps implacables i despietats...
Eixa és la veu més fosca. La veu que ningú veu».

És també d'imminent aparició un altre recull de poemes titulat Versos joves en un format més íntim i també dissenyat per Miquel Mollà.




D'aquests Versos joves en diu l'autor: «“Juventud, divino tesoro”, deia Rubén Darío. I és que la joventut és un tresor que s’ha de tenir present molt minuciosament cada dia que cresquem: és quan som joves que vivim corpresos, quan l’amor ens mareja i ens torba quan encara som primerencs, quan magnifiquem uns fets i menyspreem altres, quan no som conscients de la importància de la vida... ¿O sí? L’esperit dels joves és una flama que mai deuria d’apagar-se. ¿On van a morir aquells dies de rebel·lia i indecisió, de primeres vegades, d’aprenentatge primordial, de patir allaus de sentiments i alegrar-nos pel que hui ens sembla insignificant? ¿Mai vos haveu preguntat per què ens sentíem tant mal i ens entristia allò que hui vegem com nimietats? ¿Tant canviem des de la primavera de la nostra existència? Això sols ho sabem si fem memòria.
Així, doncs, aquestos poemes reflecteixen aquells temps, i ens recorden que la joventut perdura fins a la mort. ¡Joventut, diví tresor! ¡¿Te’n vas per a no tornar?! No oblidem els versos joves».



dissabte, 25 de març del 2017

Calendari & exposició solidaris


Fins al 12 de novembre de 2016, es presentava a la Sala de les Columnes de la Casa de Cultura una exposició col·lectiva d'artistes xativins que han cedit la imatge d'alguna de les seues obres per a l'edició d'un Calendario Solidario 2017 pro-fons del menjador social del Convent de la Consolació. L'edició ha estat a càrrec de la Imprenta Grau, i el disseny i la fotografia són obra de Javier Soro.

Heus ací el llistat d'artistes participants: Roberto Martínez "Leña", Antonio Sáez, Losué Perales, Miguel Soro, Vicente Martínez, Miquel Mollà, Ricard Vila, Alfredo Mompó, Paco Roca, Carles Grau i Toni Ferrer.

Que no decaiga.


dissabte, 31 de desembre del 2016

La llum de les estrelles mortes



En un rampell de democratisme editorial, Edicions del Bullent ha decidit preguntar als seus lectors quina d'aquestes dues cobertes dissenyades per Miquel Mollà seria  més adient per a encapçalar el darrer premi Soler i Estruch , de Castelló de la Ribera, un llibre de narracions breus obra de Josep Manel Vidal.
Ambdues propostes van ser elaborades a partir de dues pintures del dissenyador que van haver de ser adaptades des d'un format perfectament quadrat a les necessitats pròpies de la coberta del llibre.
Els comentaris que han anat deixant els votants al facebook de l'editorial són interessants per sondejar l'impacte d'aquestes imatges en els potencials destinataris. Finalment, la de les tasses enllaçades, ha estat la coberta seleccionada.
Quina haurieu triat?

divendres, 16 de desembre del 2016

Lletraferits 2015




L'abril de 2015, vaig tenir l'enorme plaer de ser convidat a l'esdeveniment Lletraferits, a la Pobla de Cérvoles (la Garriga), un aplec de tipògrafs, cal·lígrafs, dissenyadors gràfics i estudiosos de la lletra de tot arreu, que cada primavera fan cap a Cal Gort per desdejunar, dinar i sopar lletres. Vaig confeccionar aquest vídeo sobre la meua obra plàstica relacionada amb el món de l'escriptura com a tarja de presentació.

diumenge, 2 d’octubre del 2016

Xafapapers


Després de dues setmanes d'exposició amb un nombre de visites reconfortant, ahir tancava a la Casa de la Cultura de Xàtiva la mostra d'escultures de Miquel Mollà Xafapapers.

A l'acte d'inauguració va assistir una nodrida representació d'autoritats de la localitat i de la propera localitat de la Granja de la Costera, d'on és natural l'artista, a més d'un bon nombre d'artistes i representants de la vida cultural de la ciutat.

Després d'un breu parlament per fer dos cèntims de les característiques i les pretencions de les obres exposades, va ser força emotiva la interpretació a càrrec de la violinista Anna Mollà Aliaga de la composició Salut d'Amour, d'Edward Elgar.

Tot seguit, reproduïm la introducció a l'exposició que donava la benvingua als visitants de la sala:

"Xafapapers

Escultures d’escriptori
Perspicaç visitant, a poc que hages observat les peces d’aquesta exposició, hauràs capit a la perfecció per què l’hem anomenada així. En ser les escultures d’una grandària entre mitjana i petita confeccionades la major part a partir de còdols modificats o intervinguts, hem cregut oportú reduir-les a la dubtosa categoria d’objectes d’escriptori, sense que aquesta denominació signifique res denigratori o despectiu.

És clar que aquestes escultures no “representen” a la manera de l’estatuària a l’ús, encara que cada obra estiga plena de significats que aniran sobtant-nos en l’acte de contemplar-la, com una mena de metàfora tridimensional.

Aquesta manera de concebre l’escultura no és nova, podríem dir que s’inscriu dins els corrents de l’anomenat art objectual, a la manera de com l’entenia el dadaisme i el surrealisme. En l’actualitat, aquest punt de vista ha perviscut en l’art conceptual i en certs corrents de la poesia visual.

Les influències de diversos artistes, entre els quals podríem citar Man Ray, Meret Oppenheim, Louise Bourgeoise, Joan Brossa, Joan Cardells, Alberto Bañuelos, Miquel Navarro, Tom Carr, Chema Madoz, Mattew Simonds…, poden resultar més o menys evidents, però val a dir que hi ha hagut sempre la intenció de transcendir la seua influència sense mimetismes superficials, incorporant positivament el seu mestratge.

Enguany se celebra el centenari de l’aparició del dadaisme, moviment que va saber fustigar com cap altra avantguarda el concepte tradicional de l’art. Una bona part de les peces d’aquesta exposició es troben en perfecta sintonia amb els seus plantejaments i podrien ser considerades neodadaistes. No existeix l’Art universal i etern, les nostres preferències estètiques es troben sotmeses a condicionaments particulars de tipus cultural i allò que en un lloc i en unes determinades circumstàncies és considerat artísticament bell o interessant, pot no ser-ho en unes altres. Amb tota la bona voluntat, no hem d’amoinar-nos per l’hostilitat estètica d’una part del públic, és comprensible que no agradem a tots. Tanmateix, que no s’ho prenguen a mal si a algú li agrada. Hem de buscar una fusió entre art i vida.


Una pedra és per sempre
Quan reflexione sobre el motiu d’haver triat còdols com a matèria primera del meu treball, no puc deixar d’adonar-me que hi ha una diferència entre un bloc de pedra arrancat expressament de la terra per a fragmentar-lo o tallar-lo i un còdol que té una forma particular com a resultat de la seua història natural, una certa individualitat que l’artista pretén respectar alhora que afegir-hi noves petjades.

Un forat de pany, ens fa pensar en un secret interior de la pedra, que una clau que òbriga tots els panys podrà posar al nostre abast; una mossegada ens fa pensar en la força boja del desig que ens du a devorar-la; uns talls i unes aparents dislocacions en la massa primigènia, ens du a pensar en les múltiples dissociacions de l’ànima humana: la reflexio, el diàleg, l’amistat, contraposicions que mantenen la tensió de la unitat, etc.

Els còdols són llàgrimes de temps. Si els humans coneixem l’eternitat en alguna de les seues dimensions, la perennitat eònica del regne mineral és allò que millor pot fer-li de metàfora. Una pedra és per sempre.


Em donaré per satisfet si he estat capaç de transmetre d’alguna manera aquests pensaments en les meues escultures."

dimarts, 16 d’agost del 2016

V Mostra de Pintors & Escultors Xativins Fira d'Agost 2016



Amb la presència de les autoritats municipals i un gran nombre d'assistents s'inaugurava el 15 d'agost, primer dia de fira, l'exposició que, per tercer any consecutiu després d'un llarg parèntesi de més de 30 anys, aplega una bona mostra de la variada fauna artística local.

Miquel Mollà hi ha contribuït, per una banda, amb el disseny del cartell anunciador i el díptic, on apareixen els artístes participants; i, per una altra, amb una pintura  (Catifa urbana amb natura morta) i dues peces escultòriques (El dit de l'emperador i Around Perfection).


dimecres, 13 de juliol del 2016

CAIXA ALTA / caixa baixa




Aquest és el títol de l'exposició que sobre tipografia ofereix el MuVIM a partir del 29 de juny de 2016 al Patí Anglés del museu. Es tracta d'una mostra organitzada pel Departament d'Enginyeria Gràfica de la Universitat Politècnica de València amb la col·laboració de l'editorial Campgràfic –un dels principals baluards de la divulgació de la cultura tipogràfica al País Valencià i a l'Estat Espanyol–. L'exposició reuneix obres d'experimentació gràfica de multitud de dissenyadors en la confluècia de la tipografia i les tendències del disseny i l'art actuals.






Miquel Mollà hi participa amb la fotografia d'una de les seues obres titulada El rai del nàufrag, una tècnica mixta inspirada en el ensamblatges de Kurt Schwitters, una revisió constructivista d'El rai de la Medusa, de Géricoult.

El rai del nàufrag / Acrílic sobre fusta i cartó / 50x50 cm / 2014 

Sotto voce (sèrie Lutheries)

Sotto voce (sèrie Lutheries)
Anvers, tècnica mixta, 40x40 cm, 2010

Serigrafia Socorreta

Serigrafia Socorreta
Serigrafia a 4 tintes sobre paper 260 gr/m2 de 35x50 cm

Filantròpica generositat

Filantròpica generositat
Serigrafia a 5 tintes sobre paper 260 gr/m2 de 35x50 cm

Tríptic De tot cor

Tríptic De tot cor

Ciutat despintada

Ciutat despintada
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Senso unico

Senso unico
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Ciutat de cendra

Ciutat de cendra
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Carrer blanc

Carrer blanc
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Pàtria vençuda

Pàtria vençuda
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Ciutat amb forat

Ciutat amb forat
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Suspicious city

Suspicious city
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Colomers

Colomers
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2004

El cor de la ciutat

El cor de la ciutat
Acrílic sobre cartó, 25,5x25,5 cm, 2003

Hortus rethoricae

Hortus rethoricae
Acrílic sobre cartó, 25,5x25,5 cm, 2003

Saetabis' game

Saetabis' game
Mixta sobre cartó, 30x30 cm, 2006

Pintura X-1707

Pintura X-1707
Acrílic sobre llenç, 40x41 cm, 2006

Ciutat de zinc

Ciutat de zinc
Acrílic sobre llenç, 40x41 cm, 2008

Ideales I

Ideales I
Acrílic sobre llenç, 81x81 cm, 2004

Ideales II

Ideales II
Acrílic sobre llenç, 81x81 cm, 2004

Sea of freedom

Sea of freedom
Acrílic sobre llenç, 50x50 cm, 2008

Numerologi 5

Numerologi 5
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm

Numerologi 7

Numerologi 7
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm

Numerologi 9

Numerologi 9
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm

Numerologi 8

Numerologi 8
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm