miquelmolla@gmail.com

divendres, 15 d’agost del 2025

La presència humana

Costera amunt / roca calcària i ferro / 46,3x17x13 cm / 2025

 La representació del cos humà en la història de l'art és una constant. Com a tema artístic té el gran avantatge que malgrat la gran variabilitat de les cultures humanes, la realitat biològica que ha permés aquesta gran diversitat, la naturalesa humana, presenta una unitat i universalitat incontestable que permet reconéixer la nostra forma corporal des de l'aparició de les manifestacions artístiques fa 30.000 anys. Desconeixem el color de la pell dels humans representats en les parets dels abrics de les muntanyes del nostre territori, però reconeguem perfectament els seus gestos i accions tants milers d’anys després. Tota una sèrie de patrons innats ens permeten interpretar l’emotivitat humana fonamental en base a conductes independents de la cultura en la qual un humà haja estat socialitzat. És un important recurs per a un art que pretenga ser entés en l’actual aldea global.

L’escultura de Miquel Mollà no ha sabut sostraurés tampoc a una discreta explotació d’aquest recurs a la representació del cos humà. Ara bé, per a un artista com ell, encaboriat a traure partit de l’entorn objectual que ens envolta i servir-se de la seua eloqüència callada, no era esperable que aquesta representació fos realista. Una presència humana esquemàtica, conceptual, elusiva, reduïda recombinacions d’objectes, encaixava millor amb la seua opció artística –una mena de fetitxisme com a estratègia comunicativa. Sota determinades codicions els objectes parlen de nosaltres.

La peça que encapçala aquesta entrada n'és un exemple del que vull dir: una barra de ferro retorçuda i un pla de pedra inclinat són capaços de suggerir –no descriure– l'esforç d'una costeruda ascensió. 

Si us passeu per la Mostra d'Artistes de la Pintura i l'Escultura de Xàtiva podreu fer-li una ullada, entre moltes altres obres d'interés. Té lloc a la sala d'exposicions del primer pis de la Casa de Cultura, del 15 d'agost al 15 de setembre de 2025.

Sotto voce (sèrie Lutheries)

Sotto voce (sèrie Lutheries)
Anvers, tècnica mixta, 40x40 cm, 2010

Serigrafia Socorreta

Serigrafia Socorreta
Serigrafia a 4 tintes sobre paper 260 gr/m2 de 35x50 cm

Filantròpica generositat

Filantròpica generositat
Serigrafia a 5 tintes sobre paper 260 gr/m2 de 35x50 cm

Tríptic De tot cor

Tríptic De tot cor

Ciutat despintada

Ciutat despintada
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Senso unico

Senso unico
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Ciutat de cendra

Ciutat de cendra
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Carrer blanc

Carrer blanc
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Pàtria vençuda

Pàtria vençuda
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Ciutat amb forat

Ciutat amb forat
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Suspicious city

Suspicious city
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2003

Colomers

Colomers
Acrílic sobre cartó, 25.5x25.5 cm, 2004

El cor de la ciutat

El cor de la ciutat
Acrílic sobre cartó, 25,5x25,5 cm, 2003

Hortus rethoricae

Hortus rethoricae
Acrílic sobre cartó, 25,5x25,5 cm, 2003

Saetabis' game

Saetabis' game
Mixta sobre cartó, 30x30 cm, 2006

Pintura X-1707

Pintura X-1707
Acrílic sobre llenç, 40x41 cm, 2006

Ciutat de zinc

Ciutat de zinc
Acrílic sobre llenç, 40x41 cm, 2008

Ideales I

Ideales I
Acrílic sobre llenç, 81x81 cm, 2004

Ideales II

Ideales II
Acrílic sobre llenç, 81x81 cm, 2004

Sea of freedom

Sea of freedom
Acrílic sobre llenç, 50x50 cm, 2008

Numerologi 5

Numerologi 5
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm

Numerologi 7

Numerologi 7
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm

Numerologi 9

Numerologi 9
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm

Numerologi 8

Numerologi 8
Collagraph, taca 52x75 cm aprox., paper 76x112 cm