dilluns, 22 de juny del 2020

L'efímera bellesa de les nimfes

Lolita's Candy
acrílic i BiC sobre paper / 21x29,7 cm / 2020
L'actriu Sue Lyon va encarnar amb  veritable encant de nimphette el personatge que dóna nom a la pel·lícula Lolita, que Stanley Kubrick va dirigir el 1962 amb guió adaptat de la novel·la homònima de Vladímir Nabókov. Una història que, donada la seua ambigüitat, no crec que permeta, a hores d'ara, una categorització moral més fàcil que en el moment de la seua estrena. És possible, fins i tot, que la seua incorrecció política haja augmentat darrerament a causa del seu rerefons pedòfil. El film desplega amb erotisme contingut una versió de la fantasia masculina de la nena provocadora.

En el context morbós d'una memòria fetitxista, Lolita's Candy recull la idea del sòrdid desenllaç a què es veu abocada la protagonista, víctima de la depredació sexual i la inevitable decadència física.


dimecres, 17 de juny del 2020

Mon dessin numéro 1

Desig de gondoler
BiC sobre paper / 21x29,7 cm / 1975

El meu primer dibuix no va ser tan precoç com el del narrador d'El petit príncep i no representava cap serp boà en forma de barret digerint un elefant. Era, si més no, el producte d'una digestió: la dels mestres surrealistes, en l'obra dels quals sucava durant aquells anys joves, supose que per una innegable afinitat electiva.

És clar que, estrictament, no era el meu primer treball gràfic –mal que bé, he dibuixat des que era un nen–, però era el primer que anava més enllà d'una còpia servil o d'un deure escolar.

Va ser durant el curs 1974-75. Feia el 6é del batxillerat d'aleshores. Mentre seia en un banc del primer pis de l'Institut Josep de Ribera, em va venir la idea de marcar algunes línies de la mà esquerra amb el boli. D'aquí en va eixir la forma d'espina com una muntanya enmig del mar, que després vaig anar calant amb capritxosos orificis o estranyes finestres. Surant sobre aquell mar inusualment encalmat, vaig dibuixar una fràgil gòndola –ara hi veig un cert contrapunt amb La gran onada de Kanagawa, de l'artista japonés Katsushika Hokusai que aleshores jo desconeixia completament–. Al fons, sobre la línia de l'horitzó, vaig afegir uns nuvolots amenaçadors en forma de glàndula suprarenal.

Aquest dibuix va ser exposat per primera vegada al Pub Gulliver de Canals –un garito entranyable que potser ja ha deixat d'existir–. Al fons del local hi havia una capelleta dedicada als Beatles, que durant un parell de setmanes va ser substituïda per algunes de les meues primeres obres amb pretensions, totes elles de petit format –la grandària importa, i hi ha temes o missatges que demanen flascons petits–.

En la següent exposició, al teleclub de Llanera de Ranes, donada la temàtica sexual explícita d'algunes obres, la mostra va ser sotmesa a un cert control moral i vaig haver d'acompanyar-les  amb textos explicatius. Devia ser l'any 1977. Heus ací les paraules mecanografiades que introduïen l'obra de la qual parlem:




dilluns, 1 de juny del 2020

Piano-cripta

Piano-cripta / BiC sobre paper / 15x20 cm / 2010
Aquesta és una d'aquelles petites troballes que, sense saber com, et deixa a les mans l'automatisme psíquic.

Al bell mig de l'escenari d'un capvespre còsmic, el fosc piano interpreta les Gymnopedies i les Gnossiennes de Satie o algun Nocturn de Chopin.

La tapa oberta deixa entreveure uns escalons que davallen des de la cua de l'instrument vers un interior desconegut.

És impossible no lligar el negre lacat de la fusta amb un imponent taüt.

El teclat degota malenconia mentre tot s'acosta a les acaballes. I tu t'ho mires arran de terra, minúscul convidat de pedra al teu propi comiat.